Del 7: Multipel logistisk regression og prædiktion

Forventet tid ca. 60 min.

Aktivitet 1

Læs afsnittet om multipel logistisk regression.

Aktivitet 2

Lav nedenstående opgave.

Opgave 1

I en multipel regression har man fundet følgende model for odds \(O(x_1,x_2)\) for, at en bruger af en hjemmeside klikker på en given reklame, hvor \(x_1\) og \(x_2\) er antal gange kunden har læst henholdsvis kulturnyheder og sportsnyheder inden for den sidste måned \[ O(x_1,x_2) = e^{-2+0.5x_1-0.1x_2 }. \]

  • En bruger har læst kulturnyheder 4 gange og sportsnyheder 7 gange inden for den sidste måned. Hvad er odds for, at brugeren klikker på reklamen?

  • Hvad er odds ratioen for kulturnyheder?

  • Er sandsynligheden for at klikke på reklamen højere eller lavere blandt brugere, der læser mange kulturnyheder?

Aktivitet 3

Læs afsnittet om prædiktion.

Aktivitet 4

Lav nedenstående opgave.

Opgave 2

Vi kigger igen på en multipel regressionsmodel for odds \(O(x_1,x_2)\) for, at en bruger af en hjemmeside klikker på en given reklame, hvor \(x_1\) og \(x_2\) er antal gange kunden har læst henholdsvis kulturnyheder og sportsnyheder inden for den sidste måned. Modellen for odds er fundet til \[ O(x_1,x_2) = e^{-2+0.5x_1-0.1x_2 }. \] Vi vil gerne prædiktere, om en bruger klikker på reklamen, så vi kan beslutte, om det er relevant at vise ham den.

  • En bruger har læst kulturnyheder 5 gange og sportsnyheder 8 gange inden for den sidste måned. Vil du prædiktere, at brugeren klikker på reklamen?